Saturday 15 June 2013

Lembaran Kehidupan Hamba

Hidup menagih pelbagai pengorbanan dan perhitungan dalam menjalani satu situasi yang kita sendiri tidak tahu, tidak diajar untuk menghadapi. Hanya berbekalkan satu kesungguhan dan nekad dalam meredah segala rentetan kisah seharian... Kegembiraan, kesakitan, senyuman dan tangisan bersilih ganti mewarnai drama kehidupan yang kompleks dan berpanjangan.

Berpisah, terpisah dan bertemu semula. Siapa menjangka satu hati yang pernah disakiti, hancur dek masa, hancur dek ungkapan nista... berderai dek kekhilafan dimasa lalu sedikit demi sedikit kian bercantum semula. Tapi terdetik dihati, perlu kah diteruskan satu lagi kisah baru dengan landasan yang sama cuma haluan yang berbeza. Cukup kuat kah diri menghadapi liku yang bakal mewarnai satu kanvas kehidupan yang tidak diketahui asal corak nya. Yang ada hanya bayangan puitis kata dan bahasa.

Ada kata, jalani seadanya.... ada kata, elakkan sebaiknya.... ada kata, harungi andai ini yang tertinta... Hati kata apa?... Minda terukir dimana?... Perasaan berbaur mengapa?... Memang susah bicara bila perasaan terlibat sama... Hanya sujud pada NYA bisa memberi kenyataan... Pahit...pedih...suka...duka.. pilih lah...

Nukilan; NFN

No comments:

Post a Comment